Monday, August 16, 2010

Di ZAMan KAnaK-KanAKku......TERingat LAgi.........................

aku masih teringat masa aku menjadi kanak-kanak....orang yang paling aku rindu ialah ayahku...kenapa ayah?? ayahku seorang yang penyanyang, baik, suka bersabar, dan everything yang baik2..hehe...aku anggap ayah sbg HERO aku...

kalau ayah nak balik kampung, mesti aku dan sisters2 ku akan offer diri untuk ikut balik sama ayah...time ayah seda stereng dan memendng memendu kereta, ayah mesti memangku di riba ayah supaya kami dpt memegang dan mendu bersama sama ayah....best sgt  time nih...

pernah suatu ketika time adik kena chicken-pox, aku sering mendekati adik ku yg sakit..kata akak jgn dekat sgt dgn adik, nnti boleh terjaangkit penyakit tu..tp aku buat tak tau je..tetap nk dekat dgn adik,, aku suapkan adik sup yg mak masak...dlm beberapa hr kemudian..aku juga terjangkit dgn penyakit chicken-pox tu...igt cuma chicken -pox je tp plus dgn penyakit demam campak..Ya ALLAH...menggerutu betul muka time tuh..gatal2 satu badan....dlm aku terjangkit penyakit tu, ayah pun mendapat penyakit yg sama dgn aku...makna kata adik, aku dan ayah mengalami penyakit yg sama dlm masa yg sama juga...walaupun ayah mendapat penyakit tu dlm umur yg meningkat berbandung aku dgn adik, tp ayah tetap sabar....

perkara yang kan aku ingat sampai bila2..sampai hujung nyawaku ialah time aku dapat sambung belajar di UPSI, Perak...time tu ayah dgn keluarga sibuk nk hantar aku ke sini...selepas proses pendaftaran selesai, kami sempat ke pekan utk membeli brg2 keperluan ku.....seusai itu, tibalah saat2 yang ,menakutkan, menyedihkan buat ku....sebelum family bertolek pulang, ayah sanggup menghantarku ke rumah di aras 8...bayangkan ayah lebih rela menggunakan tangga utk menganggkat beg bagasi ku yg berat tu..ayah menghantarku betul2 ke dalam bilik... lps tu ayah pun terpaksa pulang..time tu mmg sedih..seminggu di rumah, mak kata ayah selalu termenung dan teringat aku..terutamanya time nak solat...ayah selalu perhatikan selipar yg aku pakai utk ke bilik solat...mak kata ayah rasa sedih, sbb aku dh tak ada kat depan mata ayah...bila mak ckp mcm tu tetiba je aku mcm nk nangis..aku selalu solat dgn ayah...tp bila dh belajar jauh2 ni, susah skit nk solat berjamaah dgn ayah..huhuhu...rindu ayah sangat2...ayah mmg penyabar...tp ayah pun sporting jgk....peribadi ayah mmg sgt2 humble...ayah kat rumah berbeza sgt dgn ayah kat tempat kerja...rina rindu zaman kecik2 dulu sbb rina byk masa dekat dgn ayah...rina risau sgt2 bila ayah dah tua,, dh capai umur 50 tahun ke atas...bila jumpa ayah je mesti ayah selalu usap kepala banyak kali....terharu rina bila ayah buat cm tu...na teringat lagi bila mak cakap senyap2 pada na...masa na ambk result SPM 08..ayah sempat telefon mak sambil menangis....na mcm tak percaya...sbb ayah memang tak menangis kat rumah....terima kasih mak sbb bagi tahu na.....SAYANG MAK DENGAN AYAH!!!

1 comment:

  1. besh lah pengalaman rina..
    tetiba ingat abah pulak kat umah :)

    ReplyDelete